22 Temmuz 2014 Salı

Parmenides; Varlık varlık ile birliğe akar

Her şeyi öğrenmelisin, hem inandırıcı gerçekliğin yalpalamayan yüreğini,
Hem de ölümlülerin hiçbir güven içermeyen sanılarını.’’
Parmenides;
--

"hiçbir Varlık yoktur ki onda Varlıktan yoksun olsun. 
Tüm olan eksiksiz olduğu için, tüm yerlerde belirlenimlerinde kendisi gibidir." 

ve burada daha çok, orada daha az olmak üzere, 
Onun aynıya ulaşmasını engelleyecek bir yokluk yoktur; 

Varlığın en son sınırı eksiksiz olduğuna göre, özekten tüm yönlerde eşik olarak genişleyen ve her yanında yusyuvarlak bir küreye benzer, çünkü şu ya da bu parçasında daha büyük ya da daha küçük olamaz.
Simplikios (Arist. Fizik üzerine)
 --

"Düşünülen ve kendisi nedeniyle düşünülen aynıdırlar. Çünkü Düşünceyi kendini onda anlattığı varlığın dışında bulamayacaksın, çünkü var olanın dışında hiçbirşey yoktur ve olmayacaktır."

 Parmenides 
--

Çünkü olmayanı anlayamazsın (çünkü yapılmayacaktır)
Ne de sözünü edebilirsin. (Proklus, Timaeus Üzerine Yorum,) 
Çünkü aynı şeyler düşünülebilir ve olabilir. (Plotinus, Enneadlar,)

--


Gel şimdi, düşünülebilecek biricik araştırma yollarını söyleyeceğim (ve sen sözümü işittiğinde onu saklayacaksın).
Biri, "Vardır ve olmaması olamaz,"
Bu İnanç yoludur (çünkü ona Gerçeklik eşlik eder);
İkincisi, "Yoktur, ve zorunlu olarak olmamalıdır,"
Bu, dinle beni, tüm Gerçeklikten yoksun bir yoldur, çünkü olmayanı bilemezsin — bu olanaksızdır —, ne de bildirebilirsin, (Fr. 3) çünkü düşünülebilen ve olabilen aynı şeydir.
 

Proklus,  Simplikios, Fiz.
--


"Ama gerçeklik yalnızca 'olan'dır. 
Bu ne başka birşeyden doğar, ne de geçicidir; bütündür, kendi sınıfında tek, devimsiz ve sonsuzdur. 
Ne vardı, ne de olacaktır, ama aynı zamanda herşeydir. Çünkü onun için nasıl bir doğuş arayacaksın? Nasıl ve nereden artacaktır? 

Olmayandan olacağını ne söylemene ne de düşünmene izin vereceğim, çünkü 'olan'ın olmadığı ne söylenebilir ne de düşünülebilir. 
Hangi zorunluk onu daha sonra ya da daha önce yokluktan başlatmış olabilir? Öyleyse baştan sona ya olmalı ya da olmamalıdır. Ne de herhangi bir kanı gücü başka birşeyin olmayandan doğmasını sağlayacaktır. Böylece doğuş yitmiştir, ve yitiş inanılamazdır. 

Varlık ayırılabilir değildir, çünkü bütünüyle kendisi gibidir. Hiçbir yerde daha çok değildir, çünkü yoksa bir arada durmayacaktır, ne de daha azdır, çünkü herşey Varlık doludur. Herşey (Evren) tek bir birleşik bütündür, çünkü Varlık Varlık ile birliğe akar. Değişmezdir ve güvenle kendi içinde dingindir. Zorunluğun gücü onu sınırın bağları içersinde tutar. Bu yüzden eksik olduğu söylenemez, çünkü eksiksizdir, oysa yokluk herşeyden yoksundur."

alıntılar, http://www.ideayayinevi.com/felsefe_tarihi/parmenides/parmenides.htm

14 yorum:

isiklidusler dedi ki...

burada varlık (varoluş) görünen şeyler bütünü ya da hayaller/yanılsamalar, görüngüler/görüntüler değildir;
varlık- varolma durumuna ilişkin öz- ya da bilinç-bilinçlilik ve bilmenin olmasızca kendisidir;
var durumu ya da -var durumuna ilişkin öz- olma ya da olmama gerektirmez; olması ya da olmaması doğasıdır; Kendisini yapıcısı ya da yok edicisi değildir; Öz olarak kendisinin kendisidir; (Bi şey kendi olmalılığını olmama- kendi olmamalığını olma yapamaz;)
olma; başlatılan bi eylem, fiil ya da yapıştır, yapılmamış olan kendiliğinden başlamamış olarak var bulunan yapılmamış ve olmamıştır; o sadece vardır ve var içindedir, Var içinden var dışına, olma içinden/durumunda olma dışına taşınamaz;
Çünkü ne dışı ne de olmaması yoktur ve doğmaz;

(varlık-bilinç-bilme-yaratıcılık-öz-değer ve diğer şeylerle bileşen anlam;)
görüntü ve hayaller bütünü olarak tüm varlığı ya da varoluşu var ve yok olarak kapsar ve bileştirir; Yok yapılmamış (henüz yapılmamış) eylem ya da düştür,

isiklidusler dedi ki...

denemeler- (doğrusal mı? - eğrisel! mi?)

olmayanın olmama hali bile beliremez
bir türk bilgesii;
-

olmayan olana göredir
ve olmayan olandan bağımsız ifade edilemez,
-
olmayanın ifadesi yoktur çünkü olmayanın olmaması ifade edilemez;
-
olana göre olmayan kendi varlığının soyutlanması ya da gözlemi???
,
,
,

isiklidusler dedi ki...

‘Varlık salt Varlık, ve Yokluk benzer olarak salt Yokluktur.’’ Ya da ‘‘Yokluktan Yokluk, Varlıktan Varlık gelir.’’ Başka bir deyişle,
‘‘Hiçbirşey Oluşmaz.’’ ‘‘Ortaya Çıkış ve Ortadan Yitiş — ya da Oluş — diye birşey yoktur.’’

şimdi bunun üzerine biraz düşünelim;

isiklidusler dedi ki...

Parmenides’in bölme üzerine dayalı bir başka uslamlaması vardı ve bu varolanın yalnızca tek bir şey ve dahası parçasız ve bölünemez olduğunu gösteriyordu. Çünkü eğer bölünebilirse, o zaman ikiye ve sonra parçalarından her biri yine ikiye bölünsün. Bu sonsuza dek sürdüğü için, açıktır ki, der, ya minimal ve atomik ve sayıca sonsuz bir son büyüklük kalacaktır, öyle ki bütün şey sonsuz çoklukta minimadan oluşacaktır; ya da yitecek ve yokluğa çözünecektir, ve böylece yokluktan oluşacaktır. Öyleyse bölünmeyecek ama Bir kalacaktır. Yine, her yerde benzer olduğu için, gerçekten bölünebilirse benzer olarak her yerde bölünebilir olacaktır, bir yerde bölünebilir ve bir başkasında bölünemez değil. O zaman her yerde bölündüğünü kabul edelim. Yine açıktır ki, hiçbirşey kalmayacak ama yitecektir; ve eğer ne olursa olsun oluşursa, yine yokluktan oluşuyor olacaktır. Çünkü eğer geriye birşey kalırsa, henüz her yerde bölünmüş olmayacaktır. Böylece bu düşüncelerden de açıktır ki, der, varolan bölünümezdir ve parçasızdır ve Birdir ...

http://www.ideayayinevi.com/felsefe_tarihi/zenon/zenon.htm

isiklidusler dedi ki...

Eğer birçok şey varsa, ne daha çok ne de daha az değil ama oldukları denli çok olmaları zorunludur. Ama eğer oldukları denli çok iseler, sonlu olacaklardır. Eğer birçok şey varsa, varolan şeyler sonsuzdurlar. Çünkü her zaman varolan şeyler arasında başkaları, ve yine bunların arasında başkaları olacaktır. Ve buna göre varolan şeyler sonsuzdurlar.
http://www.ideayayinevi.com/felsefe_tarihi/zenon/zenon.htm

isiklidusler dedi ki...


Zenon’a göre devimin gerçekliği yoktur, çünkü, Aristoteles’in sözünü ettiği birinci uslamlamasında belirttiğine göre, devimde olan sona ulaşmadan önce ilkin ortaya ulaşmalıdır. Ama ortanın da ortası vardır, ve bu sonsuza dek böyle sürer. Devinecek olan bir cismin sonsuz sayıda noktayı geçmesi gerekecektir.

http://www.ideayayinevi.com/felsefe_tarihi/zenon/zenon.htm

isiklidusler dedi ki...

var doğası gereği vardır;
yok ile ifade edilemez;
var kavramı yok kavramının içine sunulamaz ve sokulamaz, bileşemez ve bileştirilemez; bu durumda varı ifade eden yok olur, yok varı ifade edebiilir ve sınırlayabilir ve tanımlayabilir olur;
var vardır yok yoktur,
varın yokluğu ifadesiz, ifade bağlamsızdır;
yokun yokluğu ifade edilebilir ve varın varlığı,

varın varlığı ve yokun yokluğu kendi içinde bölünemez ya da varlık yokluk ve yoklukta varlık bölümüne bölünemez;


varken yok olanın ifadesi kurumsuz;
adı-tanımı-ifadesi-kurumu ve kurulumu-belirtilimi açık, varken
varken işi ve durumu süreğendir, varkenlik; kesintisiz;
süreğen bölünmeyen varlık durumuna yokluk kesintisi sunulamaz-girişemez;
bu var kavramını silmektir,
var belitini silmektir ya da tanımamaktır;

isiklidusler dedi ki...

var vardır ve kendi içinde tanımlıdır,
var kümesidir ve kapalıdır;

yok kümesi ile var kümesi kesişimleri;
hem var hem yok ya da ne var ne yok olarak ifade edilecektir ya da seçilerek herhangi biri ifade edilecektir;
ya da bu iki küme gerçel evrensel olarak kesiştirilemeyecektir-bileştirlemeyecektir;
var yok içinde erise bile kavram niteliğini yitirmez;
var yok içinde erimez, yokluğa bileşir ve ayrışır, ikisi birbirinde bir diğeri olacak/ diğerine dönüşecek biçimde eriyemez;
özsel nitelikli son eriyik ve çözünme;

isiklidusler dedi ki...

var bulunanı yok olarak -ya da yok olacak-olabilecek- olarak ifade etme son arayışına ilişkindir;
anlamama ve kavramamaya ilişkin değildir;
son ve bitme arayışının yansısısdır ya da yansımasıdır;

var bulunan matematiksel olarak yok olarak ifade edilemez, edilemeycektir;

sizin yok dediğiniz bi son ya da bitimin yansıması yakınıdır ama bu da tam değildir;
biti mve sonluluk arayışı;
kapanmayan ve bitmeyen devinmeyi ve devinimi anlamıyorsunuz?

bilincin kendi içinde uyuması ya da kendi varlığı içinde yokolması mümkün müdür?

varlığın içinde varlığın yok olması mümkün müdür?
varlığın içinde varlığın olmaması ya da kendi olmaması durumunu ve koşullarını/bilgisini barındırması mümkün müdür?

isiklidusler dedi ki...

bi şey kendi içinden kaybolabilir mi ya da çıkabilir mi?
varlık varlık içinden çıkabilir mi?
(nesneye ilişkin gözlem-gözlem yansımaları)

ok kendi içinden çıkıp kendi olmamasını yaratabilir mi?

dış etki edici güçler;
dış şetki edici güçler sonsuz dışa genişleyen bi dış mı?
tüm hareket etiricilerin hareket ettiricileri ve tüm başlatıcıların başlatıcıları olması gerekir görmüyor musunuz?

bi şey hareket ettirilmiş ya da başlatılmışsa ilk harekete bağımlıdır ve bağlıdır ve bütün hareketler birbirine örülmüştür bağlıdır; başlama bitimden bağımsız değildir;

isiklidusler dedi ki...

yok olma olmamalığa ilişkinse, olmamalığınız hali olmalılığınızı nasıl doğurdu;
olmamanız halinde olma belirtisi var mı?
olmanız halinde zihin-bilge var mı?

olmamanızın olması mümkün mü?
peki olmamanızın olması ne içinde, kendi içinde mi?
mümkünlük mü? mümkünlük nedir?
bi dış kapsayan,
o dış kapsayan ne, olma mı?
yine olmayı dışladınız

tanrı savında ,
tanrı olmayanı yaratmadı --> doğru;
çünkü olan var değildir mi diyelim?

yaratıcılık kavramı olanı biçemlemek ve yeniden biçemlemeke ilişkindir,
olmayan düşünülemez ya da biçimlenemez;,
imgeleri ya da hayalleri ya da özü ve özsel niteliği olmalılığı bulunmalıdır şeyin;
biçimlenebilir öz olmalıdır;

biçemlenebilir özün bulunması-var bulunması- ve varolması zaten kendinin var olmasıdır, var olmamıştır, biçem değiştirmiştir, öz biçem değiştirmiştir; yeni bir özsel nitelik keşfedilmemiştir;

isiklidusler dedi ki...

olmama yansısı

isiklidusler dedi ki...

kırık yankı,
kurumsal olarak subjektif değerler bütünü;
sanı;
bilmeye ilişkin sanı ve fikir yürütümü

isiklidusler dedi ki...

tanımlanmamış ve öğrenilmemiş (tam öğrenilmemiş-bütünlenmemiş soyutlarla çalışamalar)

Yorum Gönder