22 Temmuz 2014 Salı

Çokluk; birlerin bir çokluğu olması gereken çokluk

Çokluk Üzerine Uslamlamalar. Parmenides'in Birin varlığını savunusunu Zenon Çokluğun yokluğunu tanıtlayarak güçlendirmeye çabaladı. Gerçek varlık hem bir hem de bölünemezdir. Birlik ve Bölünemezlik birlikte olmalıdırlar. Çokluk ve Bölünebilirlik ise olmamalıdırlar, ve olmamalarını düşünce tanıtlamalıdır çünkü düşünülmek ve varolmak bir ve aynıdır. Başka bir deyişle, gerçekliği ancak düşünce saptayabilir ve düşüncenin düşünebildiği ya da ussal olan vardır, düşünemediği ise usdışıdır ve yoktur. Düşünce çelişkili olanı düşünemez. Bu Eleatik uslamlamanın düğüm noktasıdır.

Çokluk çelişkili bir kavramdır, ve Zenon tam olarak bu çelişkiyi göstermek ister. Evren çokluk ise bir birimler çokluğudur ve öyleyse bölünebilirdir. Ama bölünebilirse bu işlemin sonsuza dek sürmesi gerekir çünkü bir büyüklüktür. Ama her büyüklük kendileri büyüklükler olan ve böylece bölünebilir olan parçalara bölünebilirdir. Ama o zaman birim denilecek birşey olanaksızdır çünkü herşey bölünebilirdir ve böylece bir değildir. Öyleyse birlerin bir çokluğu olması gereken çokluk olanaksızdır.

http://www.ideayayinevi.com/felsefe_tarihi/zenon/zenon.htm

6 yorum:

isiklidusler dedi ki...

çokluk çok kere çok olsun,
çok kere çokluk nedir
çok nedir,
bi şeyin çok olması nedir,
bire-birlğe ya da bütünlüğe göre bölünümüdür;
hayır parçaya ve birime göre değildir;
bütünlük olmaksızın ve ifade edilmeksizin bölünme ifade edilemez,
parçalar olmak ifade edilmez, değil olurlar, değillerin değilleri;

hatırlayın, maharaj bölünmeler/ayırılıklar hayal ürünüdür

isiklidusler dedi ki...

küçüğün/parçanın çokluğunu aynılık ve benzeşlik ifade eder,
aynılık ve benzeşlik ;
ne ile aynılık ve ne ile benzeşlik,
aynılık ve benzeşlik ya da belki öyle değilde ödeşlik özdür, özsel olmasa ifade edilemez;;

bi şeyin aynı olmaması onu değil yapar;
değil değili gözlemleyemez-içeremez-baskılaşamaz,
değil olan değil olana göre yoktur;
her şey aynılık taşıyan özsel yapıda eşittir ve bileşiktir-içiçedir;
-
diğerlikler diğerliği sonsuzdur;
sonsuz bi arada yaşayabilen diğerlik olmak bile

isiklidusler dedi ki...

sonsuzluk büyüklüğe ve büyümeye ilişkin olsaydı?

isiklidusler dedi ki...

sonsuz büyüyen çokluk olurdu ya da sonsuz çoklukların

isiklidusler dedi ki...

bir bütün olarak ifade edilemden çokluk ifade edilebilir mi?

bir aynı zamanda bütündür sonlar/sonuçlar toplamıdır
ya da bir aynı zamanda parçadır ya da parçalar toplamıdır ve parçanın/nedenin kendisidir;

neden sonuca sonuç nedene
amaç sonuca
cevap soruya ve soru cevaba bağımlıdır;

isiklidusler dedi ki...

bir öğrenimde sonuç kişiye en son verilecek şeydir;
sonuç sadece sınama sağlar;

Yorum Gönder