Çokluk Üzerine
Uslamlamalar. Parmenides'in Birin varlığını savunusunu Zenon Çokluğun
yokluğunu tanıtlayarak güçlendirmeye çabaladı. Gerçek varlık hem bir hem
de bölünemezdir. Birlik ve Bölünemezlik birlikte olmalıdırlar. Çokluk
ve Bölünebilirlik ise olmamalıdırlar, ve olmamalarını düşünce tanıtlamalıdır
çünkü düşünülmek ve varolmak bir ve aynıdır. Başka bir deyişle, gerçekliği
ancak düşünce saptayabilir ve düşüncenin düşünebildiği ya da ussal olan
vardır, düşünemediği ise usdışıdır ve yoktur. Düşünce çelişkili olanı
düşünemez. Bu Eleatik uslamlamanın düğüm noktasıdır.
Çokluk çelişkili bir
kavramdır, ve Zenon tam olarak bu çelişkiyi göstermek ister. Evren çokluk
ise bir birimler çokluğudur ve öyleyse bölünebilirdir. Ama bölünebilirse
bu işlemin sonsuza dek sürmesi gerekir çünkü bir büyüklüktür. Ama her
büyüklük kendileri büyüklükler olan ve böylece bölünebilir olan parçalara
bölünebilirdir. Ama o zaman birim denilecek birşey olanaksızdır çünkü
herşey bölünebilirdir ve böylece bir değildir. Öyleyse birlerin bir çokluğu
olması gereken çokluk olanaksızdır.
http://www.ideayayinevi.com/felsefe_tarihi/zenon/zenon.htm
6 yorum:
çokluk çok kere çok olsun,
çok kere çokluk nedir
çok nedir,
bi şeyin çok olması nedir,
bire-birlğe ya da bütünlüğe göre bölünümüdür;
hayır parçaya ve birime göre değildir;
bütünlük olmaksızın ve ifade edilmeksizin bölünme ifade edilemez,
parçalar olmak ifade edilmez, değil olurlar, değillerin değilleri;
hatırlayın, maharaj bölünmeler/ayırılıklar hayal ürünüdür
küçüğün/parçanın çokluğunu aynılık ve benzeşlik ifade eder,
aynılık ve benzeşlik ;
ne ile aynılık ve ne ile benzeşlik,
aynılık ve benzeşlik ya da belki öyle değilde ödeşlik özdür, özsel olmasa ifade edilemez;;
bi şeyin aynı olmaması onu değil yapar;
değil değili gözlemleyemez-içeremez-baskılaşamaz,
değil olan değil olana göre yoktur;
her şey aynılık taşıyan özsel yapıda eşittir ve bileşiktir-içiçedir;
-
diğerlikler diğerliği sonsuzdur;
sonsuz bi arada yaşayabilen diğerlik olmak bile
sonsuzluk büyüklüğe ve büyümeye ilişkin olsaydı?
sonsuz büyüyen çokluk olurdu ya da sonsuz çoklukların
bir bütün olarak ifade edilemden çokluk ifade edilebilir mi?
bir aynı zamanda bütündür sonlar/sonuçlar toplamıdır
ya da bir aynı zamanda parçadır ya da parçalar toplamıdır ve parçanın/nedenin kendisidir;
neden sonuca sonuç nedene
amaç sonuca
cevap soruya ve soru cevaba bağımlıdır;
bir öğrenimde sonuç kişiye en son verilecek şeydir;
sonuç sadece sınama sağlar;
Yorum Gönder